NIEUWSBRIEF DONATEURSWEEKEND 2017

Tweestromenland in Beeld en Geluid

 

 

 

 

Donateursfeest vol nieuwe films

Het worden weer prachtige mooie momenten in het paasweekeinde op vrijdag 14 april om 20.00 uur, zaterdag 15 april om 20.00 uur en eerste paasdag 16 april om 14.00 uur in D’n Bogerd, Van Heemstraweg 53, 6651 KH in Druten.

Tweestromenland in Beeld en Geluid pakt op haar 23e verjaardag uit met een programma vol nieuwe documentaires van cineast Jos Kruisbergen.

De films die we speciaal aan onze donateurs en begunstigers vertonen zijn:

  • De familie Cruijsen omarmt de lente
  • Lachend, rollebollend en muziek makend van grindweg tot asfalt
  • Toen het water kwam
  • Het geheim van de Bootspotvereniging
  • Van ochtendmist tot avondrood

Reserveren kan alleen via onze website www.2bg.nl via de button Reserveren.

Reeds gereserveerde plaatsen kunnen niet meer worden omgeboekt naar een andere dag!

 

Vooruit, een klein feestje…

Hoera, een feestje! We bestaan op de kop af 23 jaar! Nou vooruit dan, een klein feestje.

Nog twee jaar te gaan en… dan is het écht groot feest. Met z’n allen nog even doorbijten dus!

Alweer een jaar voorbij. We staan aan de vooravond van een prachtig paasweekeinde voor al onze donateurs, gelardeerd met nieuwe producties, films en documentaires van onze cineast Jos Kruisbergen!

Maar we moeten ook ons kostenplaatje goed in de gaten houden en  – zo nodig – corrigeren waar dit mogelijk is. Zo hebben we onze nieuwsbrief, voor het eerst in onze geschiedenis, gedigitaliseerd. Dit bespaart ons een vracht aan druk-en portokosten!

Dan zijn er nogal eens donateurs die met enige regelmaat opmerken: ”Verhoog dan toch de donateursbijdrage!” Maar dat willen we nou juist niet, we willen héél laagdrempelig blijven, hetgeen we al lang geleden beloofd hebben en zo lang mogelijk vol willen houden!

   Wim Lamers, voorzitter

 

OMSCHRIJVING FILMPROGRAMMA DONATEURSWEEKEND:

 

  • De familie Cruijsen omarmt de lente

Het is al weer 21 jaar geleden. Cineast Jos Kruisbergen bracht toen een bezoek aan de Dreumelse polder, het agrarisch domein van onder anderen Kees Cruijsen. Jos maakte een kort portret waarin hij laat zien hoe er toen werd geboerd.

“Vind je het boerenleven nog steeds leuk?”, zo vraagt Kruisbergen aan de Dreumelse boer. Die vertelt over de lente, en over de tijd waarin er nog werd gehooid met de gaffel. Er werden met handkracht grote pakken hooi op de wagen getild en naar de boerenzolder vervoerd. “Toen vloog de boerenzwaluw nog in de oude de stal”, mijmert Kees. Hij houdt van weidevogels en van de natuur, geniet van de pas uitgekomen scholeksters die door de Dreumelse polder schuiven. Hij vindt dat de natuur en boeren prima kunnen samen gaan.

 

  • Lachend, rollebollend en muziek makend van grindweg naar asfalt

Rollebollend hebben ze wel eens tegenover elkaar gestaan, daar in de zaal van De Vrijboom in Beuningen. De muziekmakers van het toenmalige fanfarekorps Kunst en Volharding spraken elkaar niet eens meer aan bij hun naam, maar met een keur aan scheldwoorden. En het gebeurde dat het hele bestuur besloot om op te stappen.

Oud-burgemeester Hans Lurvink zat soms met de handen in het toen al schaarser wordende haar, maar hij kreeg een gouden idee: Ab Bruisten erbij halen; een echte jongen uit het volk, die toch boven de partijen stond. “Je móet proberen een brug te slaan”, smeekte Lurvink. “Het is maar voor even.” Bruisten zwichtte en zou 25 jaar voorzitter blijven. En jawel: de muzikale neuzen kwamen weer één kant op te staan. Hoewel: “Er was altijd wel wat…”, mijmert de oud-voorzitter voor de camera van Jos Kruisbergen.

Die maakte in 2004 filmbeelden ter gelegenheid van het 70-jarig bestaan van de muziekvereniging en monteerde ze onlangs tot een kostelijke documentaire. Rode draad is Frans Litjes, die er vanaf het begin bij was. Litjes was dus een belangrijk onderdeel van de jubileumviering en werd benoemd tot lid van verdienste. De bijbehorende speld en oorkonde werden hem uitgereikt door toenmalig voorzitter Ton Albers.

Litjes zit boordevol herinneringen. Hij memoreert de tijd dat het lidmaatschap een kwartje in de week kostte en dat hele gezinnen op tilt sloegen bij de plannen om die prijs met een stuiver te verhogen. De jonge Frans werd ooit betrapt door zijn vader toen hij stiekem aan het spelen was op diens klarinet. Pa was meteen om; Frans moest, net als hijzelf, ook maar bij de muziek. En hij moest ook maar bij de Posterijen gaan werken, net als vader. Die kon hij dan meteen een handje helpen in het kleine fruitbedrijfje van de familie Litjes.

Zo kwam Frans terecht in een wespennest, dat overigens ook veel plezier maakte in het besef dat een dorp niet zonder muziek kan. Lachend trokken de spelende leden door de dreven van Beuningen en omgeving: eerst over grindpaden, later over straatstenen en asfalt. Er werden concerten, aubades, serenades en wat dies meer zij gegeven: in tuinen, in zalen en in de kerk. En uiteraard ook tijdens de jaarlijkse doortocht van de Vierdaagse.

In de film van Jos Kruisbergen komen tal van mensen aan het woord die Frans Litjes zonder uitzondering op handen dragen. Een greep: voorzitter Ton Albers, dirigent Paul Souren en leider Jan Roelofs van de tamboers.

“Dankbaar werk, muziek maken”, vindt Frans uit de grond van zijn hart. “Het mooiste wat er is!”

 

  •  Toen het water kwam

De bijzondere kracht van de films van Jos Kruisbergen schuilt in het gewone. Etnoloog Gerard Rooijakkers verwoordt het treffend in de film Toen het water kwam: “De geschiedenis begint met het leven van gewone mensen. Van onze ouders, onze grootouders. Mensen van vlees en bloed die geen wereldschokkende gebeurtenissen hebben veroorzaakt, maar wél hebben beleefd.”

In de film komen veel Maas en Walers aan het woord. Ze vertellen over het water en alles wat daar mee samenhangt. Over de dreiging van overstromingen, want niks is zo sterk als wind en water. Maar ook over de zegeningen, het werk dat de ligging aan de rivier opleverde en levert.

De restauratie van stoomgemaal De Tuut komt in beeld. Een megaklus waar duizenden uren vrijwilligerswerk in zitten. De herbouwde schoorsteen priemt alweer twintig jaar fier naar de hemel, als symbool van de veerkracht van de Maas en Waler.

De schrijnende armoede van weleer blijkt uit de verhalen van ouders en grootouders. Mensen die het water bijna altijd figuurlijk tot aan de lippen stond. Er was niks en dat moest je ook nog eens samen delen. Gezinnen met tien, twaalf kinderen waren niets bijzonders en soms waren er wel twintig. Kinderarbeid was vaak broodnodig om alle mondjes te kunnen voeden.

Toen het water kwam gaat over gewone mensen en hun gewone verhalen die door de voortrazende tijd bijzonder zijn geworden. Samen vertellen ze een geschiedenis, onze geschiedenis, die dankzij Tweestromenland in Beeld en Geluid springlevend blijft.

 

  • Tobbedansen zet Wamel op stelten

Wie er niet bij was, die heeft wat gemist. Want het jonge volk van de Wamelse Bootspot Vereniging Wamels Kwartiertje hád weer wat. Tobbedansen, jawel. Met grof geweld, maar toch op een veilige manier, werd die zaterdag van alles wat maar blijft drijven vanaf een zelf gebouwde glij-steiger het water van de Buitenwiel in gelanceerd.

Onze cineast Jos Kruisbergen is een fan van de BSV en de jonge leden die voortdurend op een vrolijke en opmerkelijke manier de dorpse boel op stelten weten te zetten. Vanaf het moment dat de plannen rond waren, filmde hij een prachtige documentaire bij elkaar: van vroege voorbereidingen tot zinderende finale. Drie weken lang schoot hij mooie beelden van de zomerse Wamelse werkzaamheden in en rond de Buitenwiel, een prachtig stukje natuurgebied dat ooit achterbleef na een historische dijkdoorbraak.

We zien de bouw van solide steigers (“Nee, tekeningen zijn er niet; we doen het puur op het gevoel”) en simpele vaartuigen die werden gemaakt van lege vaten en wat planken. Kruisbergen haalde half Wamel voor zijn camera om de enthousiaste reacties te registreren en filmde een hilarische glijtest waarin een hond de hoofdrol had gekregen.

“Eén man kan niks”, zo werd goedkeurend geknikt vanaf de wal. “Maar met z’n allen kun je veel bereiken.”

 

  • Van ochtendmist tot avondrood

Jos Kruisbergen houdt veel van het Land van Maas en Waal, dat zie je aan de films die hij maakt voor de stichting Tweestromenland in beeld en geluid. Mensen worden respectvol geportretteerd in het prachtige, afwisselende decor tussen Maas en Waal. In Van ochtendmist tot avondrood speelt dat decor de hoofdrol. Cineast Kruisbergen brengt met dit beeldgedicht een wonderschone ode aan zijn geboortestreek.

Teksten:

Ruud Stoeten

 

Bas van der Hoeven

            

Stichting Tweestromenland in Beeld en Geluid

KvK – nummer: 41058749

Email: info@2bg.nl

Website: www.2bg.nl

 

Donateursadministratie:

Emailadres: donateurs@2bg.nl

 

Voor donateurs- en sponsorbijdragen, schenkingen e.d.:

Bankrekeningnummer NL71 RABO 0105 8462 44 t.n.v. de Stichting Steun

Tweestromenland in Beeld en Geluid te Wamel

(Rabobank Maas en Waal)

Incassant ID: NL44ZZZ110461220000

 

Bestuur en medewerkers:

Wim Lamers (voorzitter)

Joke van Leeuwen (secretaris-penningmeester)

Henri Post (financieel adviseur)

Joyce Schippers (donateuradministratie)

Jos Kruisbergen (cineast)

Geert Megens (geluidsassistent van Jos Kruisbergen)

Piet van Ballegooy (webmaster)

Theo Kooijmans (videospecialist)

Ruud Stoeten (publiciteit en teksten)

Bas van der Hoeven (teksten)

Hans Nas (presentatieteam)

 

Adviseurs:

Jantine de Jonge (tv-presentatrice)

Theo Leeuwenburgh (oud-tv-regisseur)

Jan Keja (tv-regisseur)

Chris Ronteltap (directeur Nationaal Legermuseum)

Gerard Zondag (ondernemer)