PRIVACY-STATEMENT

Privacy-statement

Ook wij komen niet onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming uit. Die verordening is van toepassing sinds 25 mei 2018; op dat moment is in de hele Europese Unie dezelfde privacywetgeving gaan gelden.

In die wetgeving staat onder meer aangegeven hoe een organisatie als de onze moet omgaan met de persoonsgegevens van al onze relaties. Ook wordt in die wetgeving bepaald wat er allemaal komt kijken bij het maken van films en foto’s en het publiceren daarvan.

In verband met deze wetgeving heeft de Stichting Tweestromenland in Beeld en Geluid deze privacy-policy opgesteld.

De privacywetgeving geeft burgers meer zeggenschap over hun persoonsgegevens. Ze mogen die inzien, laten wijzigen of zelfs volledig laten wissen. Dat geldt echter niet als de persoonsgegevens worden gebruikt voor journalistieke doeleinden.

Persoonsgegevens

Persoonsgegevens zijn alle gegevens die informatie bevatten waarmee iemand geïdentificeerd wordt of op een eenvoudige manier kan worden geïdentificeerd. Tweestromenland in Beeld en Geluid doet dat door het vastleggen van de naam, het adres en het mailadres van de donateurs; deze gegevens worden gekoppeld aan een donateursnummer. Deze gegevens maken het ons mogelijk om onze begunstigers op de hoogte te houden van nieuws rondom onze stichting en informatie te geven over onze filmvoorstellingen.

De persoonsgegevens van onze donateurs zijn opgeslagen in een beveiligde ‘cloud’ (zeg maar: een afgeschermde omgeving). Alleen ons secretariaat heeft toegang tot deze gegevens; ze worden onder geen enkele voorwaarde aan anderen doorgespeeld. Mensen die voor onze camera verschijnen, geven door middel van hun medewerking aan de opnames automatisch toestemming voor het weergeven van gegevens als hun naam en – als dat relevant is – hun beroep of functie binnen een organisatie.

Aansprakelijkheid

Tweestromenland in Beeld en Geluid besteedt alle mogelijke zorg aan de juistheid, volledigheid en actualiteit van de website www.2bg.nl, waarop onder meer een groot aantal documentaires, reportages, portretten en dergelijke bekeken kunnen worden. Desondanks kunnen er geen rechten worden ontleend aan de informatie die op deze website staat weergegeven. De stichting aanvaardt dan ook geen aansprakelijkheid voor eventuele schade die ontstaat door het gebruik van de site of de informatie die via de site wordt verstrekt, tenzij deze schade het gevolg is van opzet of grove schuld onzerzijds. De Stichting Tweestromenland in Beeld en Geluid behoudt zich het recht voor om de informatie op de website te allen tijde te verbeteren of te verwijderen.

Copyright

De intellecten eigendomsrechten op alle teksten, beelden, geluiden en programmatuur op de website www.2bg.nl behoren toe aan de Stichting Tweestromenland in Beeld en Geluid of haar licentiegevers. Als gebruikers informatie op deze site achterlaten, dragen zij alle intellectuele eigendomsrechten daarvan over aan de Stichting Tweestromenland in Beeld en Geluid. Ook vrijwaren zij de stichting van aanspraken van derden. Niets van deze site mag zonder de schriftelijke toestemming van de Stichting Tweestromenland in Beeld en Geluid worden verveelvoudigd. Mocht de stichting worden geconfronteerd met (vermeende) inbreuk makende materialen of links die op haar website worden achtergelaten, dan heeft de stichting het recht – maar niet de plicht – deze gegevens onmiddellijk te verwijderen.

Films van onze website mogen gratis worden vertoond op scholen en andere onderwijsinstellingen, op voorwaarde dat er géén commerciële activiteiten aan verbonden zijn.

Meest recente berichten

KAARTEN DONATEURSDAGEN 2025 De watersnood van 1926

Alle films op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd en mogen niet worden gekopieerd. Het plaatsen van een link naar onze website is wel toegestaan.

U KUNT HIERONDER KAARTJES RESERVEREN:

VOLGEBOEKT! DONATEURSDAGEN WOENSDAGAVOND 19 MAART 2025 OM 20.00 UUR

VOLGEBOEKT! DONATEURSDAGEN DONDERDAGAVOND 24 APRIL 2025 OM 20.00 UUR

LOSSE KAARTEN TE KOOP DONATEURSDAGEN ZONDAGMIDDAG 27 APRIL 2025 OM 14.00 UUR

Door Bas van der Hoeven

De watersnood van 1926

Meesterwerk van Jos Kruisbergen

In de nacht van 31 december op 1 januari 1926 bezweek de Maasdijk bij Overasselt en Nederasselt. Een gevolg van extreem hoge waterstanden in de Maas en haar zijrivieren, veroorzaakt door wekenlang aanhoudende regens en smeltende sneeuw. Het Land van Maas en Waal liep onder.

Honderden mensen werden dakloos. Ruim vijf en  veertig jaar geleden begon Jos Kruisbergen met het interviewen van Maas en Walers die de ramp bewust hebben meegemaakt. De documentaire ‘De watersnood van 1926’ is nu klaar. Indrukwekkende interviews afgewisseld met – deels unieke – foto’s en filmbeelden van de natuurramp.

Bezoekers van deze site zijn eraan gewend dat cineast Jos Kruisbergen er steeds weer in slaagt het alledaagse bijzonder te maken. Dat de Wamelnaar ook het grote werk aan kan, weten ze in Hilversum nóg beter dan in het Land van Maas en Waal. Daar, in het centrum van omroepland, was het immers dat het natuurtalent van Jos werd ontdekt door tv-pionier Gijs Stappershoef. Daar was het waar hij het vak leerde. Zó goed zelfs dat hij ettelijke tv-reportages maakte voor verschillende nationale omroepen. Het geld dat hij daarmee verdiende, legde de financiële basis voor stichting Tweestromenland in Beeld en Geluid.

“Ik werd in Hilversum al snel de hoogwaterspecialist genoemd”, herinnert Jos zich, “omdat ik veel reportages over de rivier maakte, maar misschien ook wel omdat ik vaak met grote rubberlaarzen aan op de redactie verscheen.”

En nu, vele jaren later, heeft de Hilversumse hoogwaterspecialist zijn magnum opus klaar.

De documentaire De watersnood van 1926 is niet  alleen een meesterwerk omdat het een nog niet eerder vertoond, indringend beeld geeft van de ellende die de dijkdoorbraken in het Land van Maas en Waal veroorzaakten, maar ook omdat de productie de ontwikkeling van een meesterfilmer laat zien. Tientallen mensen interviewde Jos vanaf de jaren tachtig van de vorige eeuw. Daaronder dorpelingen die de natuurramp, bijna honderd jaar geleden, nog hadden meegemaakt. De eerste zwart-witbeelden van mevrouw Udo draaide hij in 1980 met een vhs-camera en een recordertje met microfoon. Nu werkt hij al sinds eind vorige eeuw digitaal met professionele spullen. “Een overstap die ik zonder de mensen van de stichting niet had kunnen maken”, verklaart de zichzelf digibeet noemende documentairemaker. Jos doet alles zelf. Vanaf idee tot script, camerawerk, montage, geluid, ondertiteling en muziek. “Natuurlijk zijn er specialisten die me bijstaan en adviseren”, zegt Jos. “Ik zal ze niet noemen, want dan ben ik bang dat ik iemand vergeet. Ik maak een uitzondering voor mijn vrouw Corrie. Die zoekt muziek uit, gaat regelmatig mee op pad en klaagt niet als ik dagenlang boven in mijn ‘hok’ zit te monteren. Ze heeft me altijd gesteund, ze gunde mij de kans nieuwe wegen in te slaan.”

Na anderhalf jaar monteren is De watersnood van 1926 klaar. Interviews met ooggetuigen afgewisseld door schaarse foto’s en filmpjes die toen gemaakt werden. Veerman Van Soest zegt het mooi: “Jammer dat we toen geen fototoestel hadden. Nu ben je afhankelijk van de verhalen van horen zeggen.”

Dankzij Jos Kruisbergen hebben we nu beeld én van horen zeggen. De naam Tweestromenland in Beeld en Geluid is zelden zo treffend weergegeven als in De Watersnood van 1926.

Een meesterwerk van de chroniqueur van het Land van Maas en Waal.

Te zien tijdens de Donateursdagen in D’n Bogerd in Druten.

  1. “Das Oude Gierpont, Das Oeteldonk!” (2025) Geef een reactie
  2. Het Mooiste Feest van Lauwe (1999) Geef een reactie
  3. “Een ode aan de Kerk: Pijler van Tijd en Toewijding” Geef een reactie
  4. Carnaval in Wamel: Een Voorbeeld voor Heel Nederland (2025) Geef een reactie