Alle films op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd en mogen niet worden gekopieerd. Het plaatsen van een link naar onze website is wel toegestaan.
Monumenten voor later (2017)
Door Ruud Stoeten
Jos Kruisbergen houdt er niet van om in de belangstelling te staan. Per slot van rekening gaat het niet om hèm, maar om zijn films, reportages, portretten en andere uitingen waarin het verhaal van vandaag morgen al weer geschiedenis is. Hijzelf doet niet ter zake, zegt hij wel eens. Anderen zijn het daarmee volstrekt oneens. Jos Kruisbergens broer bijvoorbeeld: Lou Kruisbergen. Die is net als Jos verknocht aan de camera. Gaat Jos voor het portret en de hedendaagse actualiteit: Lou houdt ’t vooral op korte en langere speelfilms.
En zo kon het gebeuren dat Lou onlangs een film over Jos maakte. Hoewel: eigenlijk een film over het wèrk van Jos. Dat gebeurde in het voorjaar van 2017 tijdens de drukbezochte donateurbijeenkomsten van Tweestromenland in Beeld en Geluid in D’n Bogerd in Druten. Nee, Jos komt amper in beeld; die weigert elk commentaar, zo meldt Lou op het einde van zijn filmverslag. Alleen voorzitter Wim Lamers greep zijn kans en zette Jos even in het zonnetje als “de man die al 23 jaar geheel belangeloos voor onze stichting werkt, dag en nacht.”
Maar broer Lou heeft het op een rijtje gezet: de antwoorden van mensen op de vraag wat ze nou eigenlijk van Jos’ werk vinden. Mathieu Willems stelt die vraag aan Jan en alleman voor de camera van Lou. En krijgt aan de hand daarvan een complete waterval van meningen over zich heen. Een greep:
“Ik ben zo blij dat Jos dit doet. Het is zó mooi voor later… Ja, hij is historie aan het schrijven…”
“Groots; aan de films van Jos zie je dat ze van zijn hand zijn. Vaak gaat het niet om opzienbarende zaken, maar om heel gewone dingen. Hij geeft treffend weer wat de streek tot de streek maakt.”
“Het is een gave. Hoe hij mensen aan de praat krijgt… spontaan en zonder enige terughoudendheid…””
“Herinneringen zijn mooi als ze in je hoofd zitten. Maar nóg mooier als je ze in bewegende beelden voorbij ziet komen…”
En er gaat ook een compliment in de richting van Jos’ wederhelft Corrie, die veelal zorgt voor de muziekkeus in Jos Kruisbergens streekfilms: “”Prachtig!”
Inmiddels oud-burgemeester Thomas Steenkamp prijst ook de landschappelijke opnamen waarin Jos Kruisbergen zijn filmwerk verpakt. En ook hij heeft het over de bescheidenheid van de Maas en Waalse filmkunstenaar. “Die terughoudendheid is kenmerkend voor hem. Het maakt heb tot een pure Maas en Waler. We zijn met z’n allen veel te bescheiden. Je moet hier Waal niet op je eigen borst lopen trommelen. Dat is de kracht van Maas en Waal. Misschien ook wel een beetje een zwakte.”
Lou Kruisbergens vangt nog even een flits van Jos Kruisbergen, handen drukkend bij de zaal-uitgang, eigenlijk toch wel een tikkeltje nerveus. Was de voorstelling datgene wat het publiek ervan verwachtte? Ja dus, getuige de lof die hem daar bij die deur ten deel valt. En stiekem, héél stiekem, vindt hij dat eigenlijk best een beetje prachtig…