Nijmegen heeft de mooiste skyline van Nederland (2004)

Verkeersminister Karla Peijs is er stellig over: “Nijmegen heeft de mooiste skyline van Nederland.” Vooral als je op de oude stad neerkijkt vanaf de ‘Snelbinder’: de fietsverbinding over de Waal die in 2004 aan de spoorbrug werd vastgeklonken.

De minister is op 15 april van dat jaar hoogstpersoonlijk deze overwaalse koppeling tussen stad en streek komen openen. Samen met toenmalig burgemeester Guusje ter Horst, tal van andere hoogwaardigheidsbekleders en ‘gewone’ mensen, heeft ze het fietspad over de rivier feestelijk ‘ingereden’. Ons camerateam legde alles in beeld en geluid vast.

Filmkunstenaar Jos Kruisbergen maakte daarvóór al een filmpje over de voorbereidingen en de plaatsing van de Snelbinder. Dat kan elders op deze site worden bekeken. Hij heeft nu ook de beelden rond de opening op een spannende manier aaneengesmeed tot een korte reportage.

Daarin is te zien hoe brugwerkers de laatste hand aan de fietsbrug leggen: tegelpadleggers, hekkenplaatsers en strepentrekkers. Kruisbergen sprak met toeschouwers en hotemetoten. Iedereen vindt die nieuwe verbinding prachtig; sommigen hikken wel een beetje aan tegen de kosten (bijna 25 miljoen euro), maar de verbinding is een fikse oppepper voor het recreatieve fietsverkeer. En ook voor de wielrijdende woon-werkers die nu niet meer via de oude Waalbrug hoeven om te rijden. Prettig, want die is berucht vanwege z’n ‘vals plat’.

Burgemeester Ter Horst gaf de minister nog wel even een boodschap mee: Er moeten nog minstens twee bruggen bij komen: een stadsbrug en een oeververbinding voor het bovensteedse verkeer die aansluit op de A73. Het antwoord van Karla Peijs was hoopvol: “Deze regering is voor de regio”, sprak ze. “Dus ook voor de Gelderse regio.”

Hoe dan ook: die regio beschikt sinds het voorjaar van 2004 over een supersnelle fietsverbinding tussen de nieuwe woonwijken in het Waalspronggebied bij Oosterhout en het centrum van Nijmegen. De brug koppelt de fiets aan het stationsgebied, waar bus en trein klaar staan. Bovendien sluit ‘ie naadloos aan op tal van toeristische fietsroutes en recreatiegebieden aan weerszijden van de rivier.

En Karla Peijs had gelijk: het panorama vanaf de nieuwe brug is adembenemend. De Snelbinder is een uitzichtbalkon op de drukstbevaren rivier van Nederland, de Nijmeegse Waalkade, de Benedenstad en het nieuwe stadsdeel aan de noordzijde van de rivier.

Er rijden dagelijks naar schatting 10.000 fietsers overheen.

De plannen voor de brug werden ontwikkeld nadat in 2001 de Fietsersbond had geconstateerd dat het fietsnetwerk in en rond de stad nog een heel stuk beter kon. Dat resulteerde in een gemeentelijk plan om tot 2012 flink aan de slag te gaan. “Als het overal zo wordt aangepakt als bij de Snelbinder, wordt de stad Nijmegen nog eens een waar fietsersparadijs”, voorspelde minister Peijs tijdens de openingsplechtigheid.

De Snelbinder ligt op een historisch plekje. Ooit was op die plaats een Romeinse brug te vinden. In 1879 werd precies daar een nieuwe spoorbrug gebouwd waardoor Nijmegen een treinaansluiting kreeg met het noorden. De tweede Nijmeegse oeververbinding (de verkeersbrug) werd pas in 1936 gebouwd, enkele kilometers stroomopwaarts. Inmiddels is ook de derde klaar: de stadbrug die het nieuwe Nijmegen-Noord verbindt met stad en industriegebied.

De spoorbrug is herhaaldelijk gemoderniseerd. De aanleunende Snelbinder heeft geleid tot een unieke combinatie van strakke 20e eeuwse vormen en speelse 21e eeuwse rondingen.