Je staat wel even raar te kijken als je op het droge een halve boot tegemoetkomt terwijl je een wandelingetje maakt over de Maasdijk. Het overkwam de Rotterdamse toeriste Wil Pool die in de zomer van 2006 in het Land van Maas en Waal was neergestreken. Ze pakte snel haar fotocamera en zette het tafereel op de gevoelige plaat.
Het ging om de aluminium bovenbouw van een imposant plezierjacht. Het mega-onderdeel is gemaakt door het Boven-Leeuwense constructiebedrijf Willems BV. Dat vierde in juli 2006 zijn 50-jarig bestaan met onder meer een drukbezochte open dag.
Onze cameraman Jos Kruisbergen was erbij en legde een en ander voor de toekomst vast. Hij liet verraste bezoekers aan het woord, evenals directeur Chris van Oijen die wat over de bedrijfshistorie vertelde. Het hele verhaal is opgetekend in een boek; het eerste (gesigneerde ) exemplaar werd tijdens de jubileumviering overhandigd aan Wim Veerman van het Regionaal Archief Rivierenland. Daar heeft het een plaatsje gekregen in de bibliotheek. Veerman was verguld met het boek: er staat namelijk maar weinig Maas en Waalse bedrijfsgeschiedenis op papier. Wat dat betreft is er sprake van een ‘zwart gat’, zo vertelde Veerman.
Bezoekers van de open dag werden geconfronteerd met het ouderwetse smidswerk maar ook met allerlei geavanceerde elektronische technieken die tegenwoordig in het constructiebedrijf worden toegepast. Willems begon vijftig jaar geleden met de fabricage van klein staalwerk voor de meubelindustrie. Vader Willems ging op een gegeven moment ook roeiboten bouwen. Eén van de bewaard gebleven vletten werd tijdens de open dag met enige trots tentoongesteld.
Tegenwoordig bestrijkt het bedrijf een brede markt. Willems maakt constructies van staal en aluminium voor alle mogelijke doeleinden, maar ook zelfontwikkelde nastelbare windverbandsystemen die als basis dienen voor gigantische overkappingen van onder meer stadions.
Het Boven-Leeuwense bedrijf maakt tegenwoordig ook super-de-luxe jachten en onderdelen daarvan. Filmer Jos Kruisbergen volgde maandenlang de productie van de aluminium bovenbouw van zo’n vaartuig en praatte met de trotse mensen die het karwei uitvoerden. Te zien is hoe een ‘bouwpakket’ langzaam maar zeker verandert in een enorm scheepssegment van 34 meter lang en 20 ton zwaar. Hij filmde hoe het gevaarte met grote precisie uit de fabriekshal werd geschoven en op een dieplader gezet. Vervolgens werd de bovenbouw langzaam naar Appeltern gereden. Na een spectaculair wegtransport werd het gevaarte overgeladen op een ponton die het via de Maas naar Oss bracht. Daar wordt het door het bedrijf Heesen Yachts op zijn casco gezet en afgebouwd tot een compleet plezierjacht van 44 meter lengte en een gewicht van 60 ton.